ד”ר שירלי ורנר, האוניברסיטה העברית, ירושלים
חלי פרץ, חוקרת ומעריכה, בית איזי שפירא
ד”ר דנה רוט – מנהלת מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
מחקרן של ד”ר שירלי ורנר, חלי פרץ וד”ר דנה רוט הוא מחקר ראשון מסוגו בישראל שבוצע ביוזמת בית איזי שפירא כתוצאה מהניסיון הנצבר במהלך שנים רבות של פעילות מגוונת, העוסקת בנושא עמדות הקהילה כלפי אנשים עם מוגבלות. המחקר השווה בין עמדות של ילדי גן חובה כלפי ילדים עם מוגבלות פיזית, ילדים עם לקות שמיעה וילדים רגילים.
מן הממצאים עולה כי הילדים הביעו עמדות חיוביות יותר, בכל הממדים, כלפי ילדים ללא מוגבלות בהשוואה לעמדות כלפי ילדים עם מוגבלות פיזית או חושית. הם מצביעים על החשיבות בחינוך כבר מהגיל הרך, בהעברת מידע תואם גיל לילדים ובשילוב ההורים וצוותי החינוך בבנייה ובעיצוב של עמדות חיוביות וביצירת תשתית מוצקה לחברה מכילה ומקבלת.
דניאלה מזור – אוניברסיטת חיפה ומרכז “לאורך הדרך”, ישראל
גב’ מזור מציגה תוצאות מחקר שמטרתן לאפשר לאנשי מקצוע העוסקים בשיקום ולאחרים העוסקים במגדר להבין כמה מהחידות הנובעות מהשילוב בין מיניות, מוגבלות ומגדר, הנוגעות בעיקר בתהליך של עיצוב הזהות הנשית והמינית והתפתחותה המינית של האישה עם מוגבלות בגיל הנעורים ובבגרות.
ההרצאה נישאה בכנס הבינלאומי השישי של בית איזי שפירא בתחום המוגבלויות: “אחדות ושונות – הלכה למעשה” – 2015
אפרים מוהלוקן – סינגור עצמי של אנשים עם מוגבלות שכלית, דרום אפריקה
אפרים מוהלוקן מדבר בהרצאתו על השינוי שחל בחייו עם הצטרפותו לתנועה לסינגור עצמי של דרום אפריקה: הוא החל במסע לעצמאות, סינגור עצמי והשתלבות בחיי הקהילה. אפרים מהווה השראה לאנשים אחרים עם מוגבלות קוגניטיבית.
ההרצאה נישאה בכנס הבינלאומי השישי של בית איזי שפירא בתחום המוגבלויות: “אחדות ושונות – הלכה למעשה” – 2015
ד”ר מאיה דנק, מנהלת פרויקט
ד”ר ברברה רוזנשטיין, מעריכה ראשית
ד”ר יהודית זמיר, מעריכה
תנועת הנוער “כנפיים של קרמבו” פועלת מתוך חזון לשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרת תנועת נוער נורמטיבית. המחקר הנוכחי בחן את השפעתה של תנועת “כנפיים של קרמבו” על שני מעגלי השפעה עיקריים: החונכים והוריהם. הדו”ח מציג את האופן בו התבצע המחקר, מטרות ההערכה, שאלות המחקר ושיטותיו, את הממצאים וניתוחם, ודן במשמעויות ובמסקנות האופרטיביות העולות מניתוח זה.
קרול קסל – מתנדבת, בית איזי שפירא
מסמך זה מדגיש את המחסומים העומדים בפני נשים ונערות עם מוגבלות למימוש מלוא הפוטנציאל שלהן. חלק מהמחסומים ספציפיים למצבן של נשים ונערות עם מוגבלויות ואחרים קשורים למאבק המתמשך של נשים בכלל לשוויון זכויות והזדמנויות.
המסמך מתמקד בתחומי החינוך, מיניות, השתתפות וגישה לקבלת החלטות, אפליית משפחה, אמהות וחיי משפחה, מדיניות חברתית, עבודה, תעסוקה, אלימות והתעללות מינית.
ד”ר דנה רוט – מנהלת יחידת המחקר, בית איזי שפירא
ד”ר בנימין הוזמי – מנהל אקדמי, בית איזי שפירא
מאמר זה עוקב אחר איכות חייהם של דיירים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בארגון המפעיל עבורם שירותי דיור, תעסוקה ופנאי וזאת תוך שיתוף נציגי הנחקרים בבדיקה, במיקוד, בהתאמת כלי ההערכה ולגיבוש ההמלצות היישומיות לשיפור איכות חייהם.
שוש קמינסקי – ממונה על החטיבה הקהילתית ופיתוח משאבי ידע, בית איזי שפירא
רבקה ויסברג – מפקחת ארצית בשירות לעבודה קהילתית (לשעבר), משרד הרווחה
עירית בשן – מרכזת ארצית לפיתוח קהילתי אסטרטגי
צילה סטטמן – מומחית בפיתוח קהילתי ופיתוח תוכניות חברתיות
בקהילה פונקציונאלית לחברי הקהילה יש “מאפיין קריטי” משותף המייחד ומבחין את חבריה מהקהילה הרחבה. במצגת על החזון, המאפיינים, הקשיים והמענים הדרושים לקהילה.
המודל המוצג מהווה תשתית ליצירת שיתופי פעולה בין יחידות משרד הרווחה לבין השירות לעבודה קהילתית.