מאגר הידע

 

משפחה ומעגל החיים

  • ד”ר דליה נסים – מנהלת תכניות לימודים, מכון טראמפ, בית איזי שפירא
    במצגת נתונים ומידע על תהליך ההזדקנות של אנשים עם מש”ה, מאפיינים ביולוגיים, פיזיולוגיים, פסיכולוגיים וחברתיים, ועוד.

  • יצחק הירשברג – פסיכותרפיסט, מנהל המרכז לטיפול רגשי בילד ובמשפחה, בית איזי שפירא
    המאמר סוקר את המצב המיוחד בו נמצאים הורים לילדים עם מוגבלות בתקופה זו , ימי וירוס קורונה, ומציע מה כן ניתן לעשות עם הילדים עם המוגבלות בבית.

  • ד”ר בנימין הוזמי – מנהל אקדמי, בית איזי שפירא
    ליאת ברעם – עו”ס, מטפלת זוגית-משפחתית
    המאמר מכוון למקד ולהמשיג אתגרים ייחודיים בפניהם ניצבים סבים לנכדים עם מוגבלות בחוויית הסבוּת ולהציע מענים אפשריים לצרכים הנגזרים מאתגרים אלה. במאמר סקירת הספרות והשירותים, כשבמרכזם “המודל המשולב” המופעל בבית איזי שפירא.

  • עינב ברגר – עובדת קהילתית, (לשעבר) אשכול לשינוי חברתי, בית איזי שפירא
    העבודה חוקרת את המשמעויות וההשלכות שיש לכמיהה לנראות ובוחנת את יעילות הפוטותרפיה בעבודה עם אחים לילדים עם מוגבלות. 

  • ד”ר דורית ברק – יועצת אקדמית לתכנית לפיתוח רשת קבוצות לסינגור עצמי של אנשים עם מוגבלות שכלית, אלווין ישראל ובית איזי שפירא
    במאמר סקירת ספרות המחקר הבוחנת היבטים שונים של הורות של אנשים עם מוגבלות שכלית תוך התייחסות אל מגוון נושאים: הרקע ההיסטורי והמשפטי, הקושי בהערכת היקף האוכלוסייה, מאפייני ההורים וילדיהם, הוצאת ילדים מחזקת הוריהם, התערבויות המקדמות כישורי הורות ומערכות תמיכה, המצב בישראל והמלצות למדיניות. 

  • בית איזי שפירא
    לגדול ולהתבגר לצד אח או אחות עם מוגבלות יכול להיות מאתגר. בבית איזי שפירא מציעים פתרונות ומענים לא רק לילדים עם מוגבלות. גם לבני משפחותיהם.

  • ד”ר דליה נסים – מנהלת תכניות לימודים, מכון טראמפ, בית איזי שפירא
    העלייה בתוחלת החיים ובמודעות לצרכיהם השונים של מזדקנים עם מוגבלות שכלית, יצרה מציאות חדשה. במקביל מתחזקת תפיסת העולם המקדמת שירות מכוון אדם. המאמר מתייחס לגישת שירות מכוון אדם ומציע דרכים יישומיות להטמעה מותאמת של הגישה בעבודה עם אנשים מזדקנים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. 

  • רונית ארגמן – מטפלת מוסמכת ומדריכה בטיפול ושיקום מיני, מומחית בתחום מיניות ונכות, מנהלת מכון ארגמן
    במאמר על ההיבטים השונים של מיניות של אנשים עם מוגבלות ובכללם אנשים עם מש”ה – הכרה בצרכים, זכויות והיכולות לקיום מערכות יחסים מיניות וזוגיות.

     

  • ד״ר דניאל שפרלינג – כותב ועורך תוכן סקירות מידע במרכז המידע הבין-מכללתי במכון מופ״ת
    פרופ‘ שונית רייטר – פרופסור אמריטה בפקולטה לחינוך שבאוניברסיטת חיפה
    ליאת יוספסברג בן-יהושע – מנהלת מרכז המידע הבין-מכללתי במכון מופ״ת
    סקירה זו עוסקת במעמדם של מזדקנים וזקנים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, בודקת את מאפייניהם הבריאותיים, הרגשיים, החברתיים והקוגניטיביים, מציגה את דרכי ההערכה, המדידה והאבחון של אוכלוסייה זו ודנה בצרכיה השונים.

  • יואב לף – המרכז לחקר מוגבלויות, מכון מאיירס-ג’וינט-ברוקדייל
    דורי ריבקין – מנהלת המרכז לחקר מוגבלויות, מכון מאיירס-ג’וינט-ברוקדייל
    משפחות לילדים עם מוגבלויות מתמודדות לעתים קרובות עם קשיים שמשפיעים על כל המשפחה, ובכלל זה על ההורים, על האחים והאחיות ועל בני משפחה אחרים. כדי לסייע למשפחות אלה יזמו ג’וינט ישראל-אשלים ומשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים את הקמתם של מרכזים למשפחות שלילדיהן מוגבלויות מכל הסוגים. המרכזים נועדו לספק תמיכה קהילתית למשפחות, כשירות משלים לתמיכה הפרטנית שמספקות המחלקות לשירותים חברתיים.
    מכון מאיירס-ג’וינט-ברוקדייל ליווה את התכנית במחקר הערכה אותו ניתן לקרוא במאמר זה.