49
לסיכום
,
הממצאים מחזקים את הטענה
ש
תיאוריית השינוי של התנועה
עובדת
על
המשתתפים (ובפרט על
מעגל
החונכים
בו התמקד המחקר הנוכחי)
ונמצאו תימוכין להשפעות עקיפות
, המתווכות על ידי החונכים,
על מעגל נוסף
.
עם זאת,
צריך יהיה להמשיך ולבדוק את הפעילים והמעגלים
הקרובים להם במחקר אורך על מנת לב
חון אם
התוצאות לטווח הבינוני מתקיימות
במלואן
ונשארות יציבות,
כפי שנגזר מתיאוריית ה
שינוי
, ובפרט אם שינויי
עמדות בקרב החונכים והמעגלים הקרובים להם מתרגמים לכדי שינויים התנהגותיים והשראת אקטיביזם חברתי.
המלצות למחקרי המשך
אנו
ות ממליצ
להוביל מחקר מעקב אחר הבוגרים על מנת לבחון את ההשפעה ארוכת הטווח של התנועה.
אנו
ות ממליצ
לבחון במחקר המשך את
ההשפעה על מעגלים הקרובים ל
חונכים. לשם כך, חשוב יהיה להרחיב,
ככל הניתן, את היכולת של מעריכים מטעם התנועה ליצור קשר עם הורים של חונכים, ובכ
ללם כאלה שאין
להם נטייה מיוחדת ל
פעול למען
"כנפיים של קרמבו".
הרחבה אל מעגלים שאינם ההורים, דוגמת אחים
וחברים תתאפשר, אולם תחת סייגים מתודולוגיים שנדונו בהרחבה בעבודה, לאור גילם של אלה.
אנו
מציעות
לבחון את היקפי הנשירה של חונכים חדשים לאורך שנת פעילותם הראשונה וללמוד את מאפייני
הנושרים והסיבות לנשירה.
אנו
מציעות
לשקול
את ניהולו של
נוסף מחקר
המתמקד בחניכ
ים ו
בוחן אם אכן מתרחשים אצלם תהליכים של
-דה
סטריאוטיפיזציה של האוכלוסיה הכללית
ואם מתפתחת
אצל החנ
יכים
עלייה בתחושת ה
מסוגלות ומימוש
הפוטנציאל האישי
. יצוין, כי בדיקה זו, לאור אוכלוסיית המחקר
(קשיי תקשורת עם חלק מאוכלוסיה זו
והטרוגניות הקבוצה)
מ,
ורכבת לביצוע.
אנא ראו התייחסות לאפשרות זו בעמ'
42.
חשוב ביותר, בצומת זה של התפתחות מהירה של התנועה, לבחון את המדיניות והביצוע
של התנועה
כדי לא
לאבד את העקרונות המקוריים שלה (
mission drift
.)
ביבליוגרפיה
טל, ק'. (
2002
). הדחויים
–
ילדים דחויים: מהם מאפייניהם וכיצד ניתן לעזור להם?
הד הגן,
67 (2,)
52-59 .
Byram, M. (2006). Languages and Identities
University of Durham, United Kingdom
Intergovernmental Conference.
Languages of Schooling: towards a Framework for Europe.
Strasbourg, 16-18.
Cohen, R., Roth, D., York, A. and S. Neikrug (2012). Youth Leadership Program for
Changing Self-Image and Attitude toward People with Disabilities.
Journal of Social Work in
Disability & Rehabilitation, 11,
197–21. DOI: 10.1080/1536710X.2012.704215