עו”ד רון דרך – הקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות, הפקולטה למשפטים, האוניברסיטה העברית בירושלים
אמתי למברגר, לוי ליטבין, איה דרור ואביגיל יפה, סטודנטים – הקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות, הפקולטה למשפטים, האוניברסיטה העברית בירושלים
סמ”ן – סטודנטים מנהיגים נגישות
חוברת זכויות לסטודנטים עם מוגבלות שהופקה במטרה לקדם את השילוב של אנשים עם מוגבלות באקדמיה ולספק לסטודנטיות ולסטודנטים כלים כדי לעמוד על זכויותיהם.
הילה רימון–גרינשפן – חוקרת עצמאית בתחום המוגבלויות, יועצת, המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית של אגודת עמי והקריה האקדמית אונו
ד״ר מיכל טנא רינדה – מרפאה בעיסוק ומורשית נגישות השירות, מרצה בחוג לריפוי בעיסוק, הקריה האקדמית אונו, מנהלת התוכנית נגישות היא לא רק רמפה, ישראל מעבר למגבלות, ג’וינט ישראל, יועצת, נגישות עבור אנשים עם מוגבלות נפשית, המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית של אגודת עמי והקריה האקדמית אונו
אורנית אבידן זיו – מרפאה בעיסוק ומורשית נגישות השירות, מנהלת המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית של אגודת עמי והקריה האקדמית אונו
ד״ר שירה ילון-חיימוביץ – מרפאה בעיסוק ומורשית נגישות השירות. דיקנית הסטודנטים וראש המרכז לאקדמיה שוויונית, הקריה האקדמית אונו ראש המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית של אגודת עמי והקריה האקדמית אונו
המאמר עוסק בהנגשה קוגניטיבית בסביבת העבודה. הוא מציע הגדרה להנגשה קוגניטיבית, דן במאפיינים עיקריים של א/נשים עם מוגבלות קוגניטיבית והשפעתם על ההתנהלות בסביבת העבודה, ולבסוף מציע מודל ראשוני להתייחסות מובנית להנגשה קוגניטיבית במסגרתו מוצגים עקרונות לצד דוגמאות פרקטיות להנגשה קוגניטיבית בהתאם למרכיביה השונים.
המאמר התפרסם לראשונה בכתב העת “עניין של גישה”.
דפנה רביב-כרמי – מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
עולם העיצוב הרחיב בשנים האחרונות את פרספקטיבת הראיה שלו והוא רואה ונותן מקום גם לאספקטים חברתיים אנושיים בעיצוב הסביבה והנוף, מבנים, מוצרים, שירותים והעולם הדיגיטאלי, והוא מכליל בקהל היעד שלו גם את אוכלוסיית הגיל השלישי ואנשים עם צרכים מיוחדים.
סקירתה של דפנה רביב-כרמי בוחנת את נקודות השוני ו דמיון שבין שני מושגים בתחום העיצוב, Universal Design ו- Inclusive Design, אשר לשניהם מטרה זהה – לפעול למען חברה משלבת יותר, אינטגרטיבית יותר, הלוקחת בחשבון את הטווח הרחב ביותר של הצרכים והצרכנים בחברה.
קשר – הבית של המשפחות המיוחדות (ע”ר)
השכלה גבוהה כמו כל מסגרת חינוכית וחברתית אחרת חייבת להיות מונגשת לאנשים עם מוגבלויות, הזכאים לזכות להגשמה עצמית ולשילוב בכל תחומי העשייה האנושית. המאמר מתאר את מצב הנגשת האוניברסיטאות והמכללות השונות כיום, ומפרט את השירותים המיוחדים הניתנים על ידי המשרדים הממשלתיים השונים, בין היתר הביטוח הלאומי, כדי להקל על החוויה הלימודית ועל אופציות הקבלה ללימודים אקדמיים.
טוביה שיינפלד – נגישות ישראל, ישראל
מדינת ישראל הינה הראשונה בעולם בה יש תקנות המחייבות הנגשת והאפליקציות הפועלות בארץ – מאתרי ממשל ורשויות מקומיות ועסקים גדולים ועד אתרי עסקים קטנים. ההרצאה עוסקת במה זה אתר נגיש, בחשיבות, באתגרים ובעיקר במה נדרש לעשת על מנת שאתרי האינטרנט בישראל יהיו נגישים עד נובמבר 2016 כמתחייב בתקנות הנגישות.
ההרצאה נישאה בכנס הבינלאומי השישי של בית איזי שפירא בתחום המוגבלויות: “אחדות ושונות – הלכה למעשה” – 2015