מאגר הידע

 

מודלים וגישות התערבות

  • ד”ר גילה טובול – החוג להפרעות בתקשורת, הפקולטה למקצועות הבריאות, הקריה האקדמית אונו
    ד”ר נירית ליפשיץ – החוג לריפוי בעיסוק, הפקולטה למקצועות הבריאות, הקריה האקדמית אונו

    כישורי התארגנות כוללים את דרך תכנון פעולות שונות וביצוען בדרך היעילה והמהירה
    ביותר. במאמר מוצג מחקר שמטרתו להעריך את כישורי ההתארגנות של ילדים עם עיכוב התפתחותי בסביבה הטבעית, במטלות של כישורי התארגנות באופן כללי ובמטלות התארגנות על בסיס שפתי. זאת, בהשוואה לכישורי ההתארגנות של ילדים עם התפתחות טיפוסית.

  • ד”ר מאיה דנק, מנהלת פרויקט
    ד”ר ברברה רוזנשטיין, מעריכה ראשית
    ד”ר יהודית זמיר, מעריכה
    תנועת הנוער “כנפיים של קרמבו” פועלת מתוך חזון לשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרת תנועת נוער  נורמטיבית. המחקר הנוכחי בחן את השפעתה של תנועת “כנפיים של קרמבו” על שני מעגלי השפעה עיקריים: החונכים והוריהם. הדו”ח מציג את האופן בו התבצע המחקר, מטרות ההערכה, שאלות המחקר ושיטותיו, את הממצאים וניתוחם, ודן במשמעויות ובמסקנות האופרטיביות העולות מניתוח זה.

  • לירז קדוש – קלינאית תקשורת והידרותרפיסטית, בית איזי שפירא
    הידרותרפיה הינה שיטת טיפול במים המתמקדת בשיפור התפקוד הפיזי. מחקרה של לירז קדוש מתמקד בשיפור התקשורת של פעוטות באמצעות טיפול הידרותרפי משולב בדיבור ובתקשורת תומכת וחליפית.
    המאמר פורסם בשנתון עמותת אייזק ישראל: תקשורת תומכת וחליפית, גיליון 31, שנת 2015.

  • אסטל סלוין – קלינאית תקשורת, רכזת מקצועות הבריאות, בי"ס איזי שפירא
    רז טננבאום – קלינאית תקשורת, בית איזי שפירא
    ילדים ומבוגרים, אשר מסיבות שונות מתקשים לדבר ולהביע עצמם באמצעות דיבור משתמשים במגוון ערוצי תקשורת אשר תומכים בדיבור הלקוי או שמהווים לו תחליף. המאמר מתאר את ערוצי התקשורת הללו המכונים תקשורת תומכת וחלופית – תת"ח

  • ד”ר דנה רוט – מנהלת יחידת המחקר, בית איזי שפירא
    חלי פרץ – אחראית הערכת תכניות, היחידה למחקר והערכה, בית איזי שפירא
    מחקר ההערכה זה, שיתוף פעולה בין קרן שלם, עמותת גוונים (שדרות) משרד הרווחה (מחוז דרום) ומכון טראמפ בבית איזי שפירא, בדק האם  הקורס השיג את מטרותיו ומהי התרומה הייחודית של הרכב הקבוצה – אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ומטפליהם, – להשגת מטרות אלה.
    המחקר מומן ונערך ביוזמת קרן שלם בשיתוף השירות בקהילה, האגף לטיפול באדם עם מש”ה.

  • סו זהבי, מרכז לתנועה ולספורט, בית איזי שפירא
    במרכז לתנועה וספורט של בית איזי שפירא פותח מודל עבודה ייחודי המתבסס על עקרונות של “ניתוח יישומי של ההתנהגות” בפעילות הגופנית. המודל מאפשר גם לילדים המתקשים להשתלב חברתית להשתתף בפעילות גופנית המותאמת ליכולותיהם וצורכיהם.
    המאמר מתאר את המודל ומדגים אותו באמצעות תיאורי מקרה.

  • ד”ר מישל שפירא – מנהלת תחום סנוזלן (לשעבר), בית איזי שפירא

    “סנוזלן” הינו סביבה מותאמת סנסורית משולבת עם גישת “המטפל המאפשר”. על פי גישה זו, לגרייה רב חושית מבוקרת, השפעה רבה על יכולתו של המטופל להגיע לוויסות חושי ופניות ללמידה. הגישה מבחינה בין גירויים מעוררים או מרגיעים, המותאמים מבחינת האופי, כמות, ארגון ועוצמת הגירויים לצרכיו האינדיבידואליים של כל מטופל.
    לפניכם “ספר הסנוזלן”, 2015, מאת ד”ר מישל שפירא בטקסט מלא בעברית. 

  • שוש קמינסקי – ממונה על החטיבה הקהילתית ופיתוח משאבי ידע, בית איזי שפירא
    המאמר מתאר כלי המאפשר מיפוי מצב חברתי או בעיה חברתית: איסוף המידע, ניתוחו והצעות לשינוי המצב.

  • שוש קמינסקי – ממונה על החטיבה הקהילתית ופיתוח משאבי ידע, בית איזי שפירא
    הודות ליכולת הייחודית של הספורט להתעלות מעל למחסומים לשוניים, תרבותיים וחברתיים, הוא משמש פלטפורמה מתאימה במיוחד ליישום אסטרטגיות של השתתפות, הכללה והתאמה. המאמר סוקר את פעילות האו”ם בנושא הספורט בכלל ובהקשר לאנשים עם מוגבלות בפרט.

  • שוש קמינסקי – ממונה על החטיבה הקהילתית ופיתוח משאבי ידע, בית איזי שפירא
    האמנה בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות כוללת גם זכויות הנוגעות לספורט, נופש, פנאי ומשחק, ההכרה בזכותם של אנשים עם מוגבלות להשתתף במגוון רחב של פעילויות אלו מייצגת התפתחות חשובה בביטוי של זכויות חברתיות. המאמר מפרט ומסביר את סעיפי האמנה העוסקים בכך.