4
בסניפים
וקבוצות מיקוד עם משתתפים
(חונכים וחניכים)
. תוצאות שני רכיבי המחקר
–
האיכותני
והכמותני
–
הוצלבו על מנת לקבל תמונה עשירה ככל הניתן.
בנוסף, נותחו תוצאות
יו
של שאלון שהופץ במהלך שנת
2014
על
ידי גב' אביבית ארווץ בקרב ה
ורי ה
חניכים.
על מנת לבחון את השפעת התנועה על מעגל הורי החונכים השתמשנו גם כן בגישה המעורבת
:
ראיונות חצי
-
מובנים
ושאלון כמו
תני.
באופן כללי,
ניתוח הממצאים
העלה כי ה
תוצאות החזויות בטווח הקצר בכל האמור לגבי החונכים
אכן התממשו
.
בפרט, נמצא
כי בקרב החונכים קיימות עמדות חיוביות יותר מאלה שניתן למצוא באוכלוסיה הכללית ביחס לבעלי
צרכים מיוחדים
ו
קיימים תימוכין לכך
שהתנועה
שיפרה את עמדותיהם של החונכים כלפי בעלי הצרכים המיוחדים.
נמצא
גם
כי החונכים רכשו מיומנויות רבות
ובטחונם העצמי גבוה
ביחס לממוצע, ו
קיימת תמיכה באפשרות כי
י דימו ה
העצמי של החונכים עלה במהלך
תקופת ה
פעילות.
בנוסף, החונכים מגלים כישורי מנהיגות
-
חברתית.
הורי החונכ
ים גאים בילדיהם ומאמינים כי
"כנפיים של
קרמבו
" מזמנת לחונכים את ההזדמנות לממש ערכים
הנטועים בהם
.
במסגרת המחקר התגלתה השפעה של
הפעילות על עמדות
מעגל הורי
חונכים ה
. אמנם
השפעה
זו אינה
מתרגמת
(לפחות לפי שעה)
לידי שינויים התנהגותיים ואקטיביזם חברתי
, אולם עצם הדגמתה מצביעה על יכולתה של
"כנפיים של קרמבו" להשפיע
באופן עקיף
על מעגלים רחוקים באמצעות החונכים המתפקדים כסוכני שינוי
–
למשל על קבוצת השווים
.
ניתוח שאלון הורי החניכים העלה כי ההורים תופסים את הפעילות כמקדמת פיתוח של יכולות תקשורת בינאישית
ואת ה
כישורים החברתיים של ילדיהם.
ממצאים אלה נתמכים גם בראיונות החניכים.
ההורים תולים חשיבות
ביצירת ההזדמנות לפיתוחו של קשר חם "בגובה העיניים" עם בני נוער מן האוכלוסיה הכללית
–
למעשה, כך
רובם תופסים את הקשר שנוצר בין
ילדיהם
לחונכים. הראיונות עם החניכים תומכים בפרשנות זו.
יוצא אפוא שהממצאים מחזקים את הטענה
שתיאוריית השינוי של התנועה עובד
ת בטווח הקצר והבינוני
.
יחד עם
זאת
צריך יהיה להמשיך ולבדוק את המשתתפים והמעגלים הקרובים להם במחקר המשך על מנת לבחון א
ת
מימושן המלא ויציבותן ש
ל
התוצאות
טווח ה ב
זמן ה
בינוני
, ובפרט אם שינויי עמדות
בקרב החונכים והמעגלים
הקרובים להם
מתרגמים לכדי שינויים התנהגותיים והשראת אקטיביזם חברתי
.