בית איזי שפירא הינו ארגון לומד ומלמד הפועל לפיתוח ידע חדשני, מחקרי ומעשי בתחום המוגבלויות ולהפצתו.
במאגר הידע ניתן למצוא מאמרים, חוברות, הרצאות, מצגות, סרטונים, ספרים וכתבי עת אודות היבטים שונים של מוגבלות, פרי עטם של אנשי צוות בית איזי שפירא ועמיתים לתחום. הנכם מוזמנים לעיין במאגר הידע, וכן להפנות אלינו חומרים רלוונטיים לפרסום בו.
ד”ר דנה רוט – מנהלת מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
דפנה רביב-כרמי – מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
דו”ח מיפוי צרכים בנושא טיפולי מקצועות הבריאות במעונות יום שיקומיים ובגנים של החינוך המיוחד שנערך על ידי מחלקת המחקר וההערכה של בית איזי שפירא בשיתוף פורום ארגונים והורים למען ילדים עם מוגבלויות.
ד”ר דנה רוט – מנהלת מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
הרצאתה של ד”ר דנה רוט, על המחקר שערכה בשיתוף עם ד”ר שירלי ורנר וחלי פרץ, נישאה בכנס “פסיפס החיים” שנערך לרגל יום תסמונת דאון הבינלאומי 2016 .
המחקר השווה בין עמדות של ילדי גן חובה כלפי ילדים עם מוגבלות פיזית, ילדים עם לקות שמיעה וילדים רגילים.
עדנה קרני – מנהלת מרכז דה-לו, בית איזי שפירא
חלי פרץ – אחראית הערכת תכניות, היחידה למחקר והערכה, בית איזי שפירא
החוברת מתארת את מודל העבודה לשילוב בגיל הרך, כפי שפותח במרכז אהרון דה-לו , בבית איזי שפירא, במטרה לשמש כלי עזר למסגרות משלבות ולכאלה המעוניינות לשלב וכן לאנשי מקצוע המבקשים לפתח מודלים דומים.
ד”ר שירלי ורנר, האוניברסיטה העברית, ירושלים
חלי פרץ, חוקרת ומעריכה, בית איזי שפירא
ד”ר דנה רוט – מנהלת מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
מחקרן של ד”ר שירלי ורנר, חלי פרץ וד”ר דנה רוט הוא מחקר ראשון מסוגו בישראל שבוצע ביוזמת בית איזי שפירא כתוצאה מהניסיון הנצבר במהלך שנים רבות של פעילות מגוונת, העוסקת בנושא עמדות הקהילה כלפי אנשים עם מוגבלות. המחקר השווה בין עמדות של ילדי גן חובה כלפי ילדים עם מוגבלות פיזית, ילדים עם לקות שמיעה וילדים רגילים.
מן הממצאים עולה כי הילדים הביעו עמדות חיוביות יותר, בכל הממדים, כלפי ילדים ללא מוגבלות בהשוואה לעמדות כלפי ילדים עם מוגבלות פיזית או חושית. הם מצביעים על החשיבות בחינוך כבר מהגיל הרך, בהעברת מידע תואם גיל לילדים ובשילוב ההורים וצוותי החינוך בבנייה ובעיצוב של עמדות חיוביות וביצירת תשתית מוצקה לחברה מכילה ומקבלת.
מאג’דה מרעי – מנהלת מרכז סינדיאן, בית איזי שפירא
נואף זמירו – מנהל קו הייעוץ למשפחות, מרכז סינדיאן, בית איזי שפירא
ההשקפה הנמצאת בבסיס רעיון השילוב היא כי לילדים עם מוגבלות יש זכות להיות חלק מהחברה בה הם גדלים וחיים. במרכז סינדיאן בקלנסואה מופעלות תוכניות לשילוב חברתי של ילדי גן עם מוגבלויות בכיתות גן רגילות ביישוב. המאמר מתאר ומעריך את תוכנית השילוב בגני הילדים השונים.
דנה שריר – עובדת סוציאלית, רכזת מתנדבים (לשעבר), בית איזי שפירא
מיכל גלעדי – עובדת סוציאלית, רכזת גן יחדיו מטעם בית איזי שפירא (לשעבר)
בית איזי שפירא חרט על דיגלו את רעיון השילוב החברתי כאחד מערכי היסוד שלו ורואה חשיבות גדולה בשילובם של בעלי מוגבלויות בחברה. המצגת מציגה מודל להדרכתם ושילובם של מתנדבים עם צרכים מיוחדים במערך ההתנדבות בבית איזי שפירא.
Ynet
בית איזי שפירא, זכה באות האפקטיביות בתחום העשייה החברתית, מטעם ארגון “מידות”.
בנימוקי הוועדה לבחירה בבית איזי שפירא נאמר: “על פיתוח מודלים חדשניים ואיכותיים אשר הופצו בארץ ובעולם, דוגמת מעון יום שיקומי ראשון לגיל הרך, מרפאת שיניים לאנשים עם מוגבלויות, פיתוח שיטת הטיפול הרב חושי ועוד.
שוש קמינסקי – ממונה על החטיבה הקהילתית ופיתוח משאבי ידע, בית איזי שפירא
ד”ר מישל שפירא – מנהלת תחום סנוזלן (לשעבר), בית איזי שפירא
החוברת מתארת את תהליך היוזמה, התכנון וההקמה של פארק חברים.
פארק חברים הוא גן שעשועים נגיש ומשלב, ראשון מסוגו בישראל, הנמצא בתוך פארק רעננה ופתוח לציבור הרחב. הפארק מעניק לילדים עם יכולות שונות וצרכים מיוחדים הזדמנות להשתתף בפעילויות פנאי וחוויה וליהנות ממפגש עם ילדים אחרים בני גילם. מחשבה רבה הושקעה בכל מתקן ומתקן, כדי להבטיח שפארק זה יהיה מקום נעים, בטוח ומהנה, תוך התייחסות למכלול רחב של מרכיבים: מתקנים, שבילים, דרכי גישה, תאורה ואזורי ישיבה. מתקני הפארק, נבחרו בקפידה כדי להבטיח אטרקטיביות, עמידות ותחזוקה נוחה, סביבה עשירה בגירויים מעוררי הנעה ופעילות חווייתית משותפת של מספר רב של ילדים בו זמנית.
שוש קמינסקי – ממונה על החטיבה הקהילתית ופיתוח משאבי ידע, בית איזי שפירא
המצגת מתארת את מודל פיתוח המרכז לגיל הרך (מעון יום שיקומי) בקלנסווה החל מזיהוי הצורך בפרויקט, דרך איסוף נתונים ומיפוי המצב ועד הנעת הקמת השירות.