הנגשה לשונית - חוברת הנחיות
8 אשר קולטים מידע מן הסביבה באופן שונה מהאופן שבו הוא נמסר לכלל הציבור , וזקוקים להתאמות כדי לעבדו באופן מיטבי . , למשל אנשים עם מוגבלות וכן שמיעה ב או ראייה ב מוגבלות או שכלית נפשית . הנגשה לשונית היא תהליך שבו בוּרדּ או כתוב מידע מותאם )להלן, אופנויות מסירת המידע ( לצרכים של עם אנשים מוגבלות על ידי שימוש באמצעים ) שונים לשוניים וחושיים (. מטרת ההנגשה הלשונית היא להפוך את המידע , למובן ברור וזמין יותר עבור קהל ראו ) זה מטרה תרשים 1 (. למטה לפיכך, תוצר ההנגשה הלשונית הוא מידע נגיש . ההנחיות המפורטות בחוברת זו מתמקדות בתהליך ההנגשה הלשונית לאנשים עם מוגבלות אך שכלית יכולות להתאים גם לאוכלוסיות . אחרות ההנגשה הלשונית מתבצעת בשלושה : שלבים תכנון, ביצוע ובקרה ראו ) תרשים 1 למטה .( שלב התכנון מתייחס לפעולות שיש ל בצע כהכנה להנגשה הלשונית של המידע: גיבוש הרעיונות, בחירת האופנות )האם המידע יועבר בכתב או בעל פה( ובחירת אמצעי מסירת המידע )החלטה באיזה אמצעים הכי מתאים להעביר את המסר לאוכלוסיית . ( היעד שלב הביצוע מתייחס לפעולות שיש לנקוט כדי לפשט את המידע הלכה למעשה . שלב זה מתמקד ברובו בפישוט לשוני . כלומר, ב תהליכים הנוגעים להיבטים שונים של התאמת התוכ ן והשפה לאוכלוסיית היעד . בנוסף לפישוט הלשוני, שלב הביצוע כולל גם התאמה של אמצעי מסירת המידע לקהל היעד. שלב הבקרה נועד לאפשר לאדם העוסק בהנגשה לשונית לוודא שהמידע בפישוט לשוני מותא ם לאוכלוסיית היעד בהיבטים השונים שצוינו מעלה. לפיכך, תוצר הפישוט הוא הלשוני מידע בשפה גם אך , פשוטה ו מותאמת בעלת דגשים רלוונטיים . היעד לקהל סוגי האמצעים בהם נעשה שימוש לצורך העברת המידע יכולים להיות חזותיים , קוליים או מישושיים . אמצעים חזותיים הינם אמצעים המסתמכים חוש על הראייה לצורך תקשורת והעברת , מידע כגון כתיבה , מידע או מודפס שילוט אלקטרוני בין . התאמות הנגישות הנפוצות זה בממד נמנים הדפוס וה הנגיש סמלול ייצוג שהוא גרפי פשוט וברור . מידע של אמצעים קוליים הינם אמצעים ה מסתמכים על חוש השמיעה לצורך תקשורת והעברת מידע, כגון דיבור, מידע מוקלט או מ ערכות כריזה. בין התאמות הנגישות הנפוצות בממד זה נמנים ההקראה והשילוט הקולי. אמצעים מישושיים הינם אמצעים ה מסתמכים על חוש המישוש )מגע( לצורך תקשורת והעברת מידע . בין התאמות הנגישות הנפוצות בממד זה נמנים השילוט המובלט וכתב אייל. הבר המונח פישוט לשוני מתייחס לתהליך ת עריכ של המובנה ועיבוד לשם המידע הפיכתו לפשוט , , ברור וקל מובן להבנה לאנשים עם מוגבלות . שכלית הפישוט הלשוני כולל את ארגון הרעיונות )למשל, התמקדות ברעיונות העיקריים והשמטת עודף מידע שאינו תורם ישירות להבנת המסר (, התאמת השפה ליכולות של אוכלוסיית ) מטרה ה , למשל התאמת אוצר המילים ומבנה המשפט ליכולות של עם אנשים מוגבלות (, שכלית ושימוש במידע חזותי לתמיכה ) בכתוב , למשל שימוש נגיש בדפוס וב . סמלול חשוב לציין כי המונח פישוט לשוני אינו נרדף למונח שפה פשוטה . שפה פשוטה כולם "ש שפה היא שפה -" מבינים יומיומית וידידותית המובנת לקהל ) הרחב בניגוד לשפת מומחים ,( שפה רוויה שאינה במונחים מקצועיים ובמילים גבוהות ועם שפה אינה זאת ילדותית ופשטנית . שפה זוהי ברורה ובהירה , שמטרתה על להקל או הקורא את השומע פענוח המידע . הנקלט
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA3NQ==