1 כינוס על גאווה ומוגבלות מארס 2022 חוברת מסכמת קבוצת מנהיגות ארצית גאווה ומוגבלות של בית איזי שפירא בסיוע הקריה האקדמית אונו ואגודת הלהט"ב בישראל
2 תוכן עניינים תכנית הכינוס ................................ ................................ ................................ ................................ 1.... קבוצת המנהיגות הארצית גאווה ומוגבלות , בית איזי שפירא ................................ ................................ ...... 3 על בית איזי שפירא ................................ ................................ ................................ ............................. 5 על האגודה למען הלהט " ב ................................ ................................ ................................ .................... 6 על הקריה האקדמית אונו ................................ ................................ ................................ ..................... 7 על קהילת לימודי מוגבלות וקהילת מחקר להט " ב קוויר האגודה הסוציולוגית הישראלית והמרכז ללימודי מוגבלות . 8 על ההרצאות והמרצים ................................ ................................ ................................ ........................ 9 תקצירי ההרצאות סדנה להורים ללהטב " ק עם מוגבלות כמרחב בטוח לשיתוף , קבלת מידע ................................ .................... 12 מרחב מאפשר- זהות להטב " קית במסגרת מכינות לחיים עצמאיים של עמותת " כיוונים " ................................ 13 הזהויות שבחדר – בין נִרנור מיעוט ובין אמפתיה : המפגש בין חריגות מינית למוגבלות . ................................ ... 16 החופש להיות מי שאני? ייצוגים של להט " ב עם מוגבלות במדיה ................................ ................................ 17 נכוּת וטרנסיוּת – הצטלבות או בעייתיות ? דיווחים מהשטח ומבט ביקורתי על קצבאות ביטוח לאומי על רקע דיספוריה מגדרית ................................ ................................ ................................ ................................ .......... 18 " שוליות כפולה – " חווייתם . ן של מתמודדי . ות נפש מקהילת הלהט " ב את מערך בריאות הנפש בישראל . ........... 19 הקשת הכפולה – בני ובנות נוער על הקשת האוטיסטית והקשת הטרנסית ................................ ................. 20 ההבניה של הארון השקוף הכפול והכפוי ................................ ................................ ............................... 21 מיניות והפרעות בתפקוד מיני באוכלוסיית הלהט " ב עם מוגבלויות ................................ ............................. 22 פגיעה מינית בלהט " בים בעלי מוגבלות ................................ ................................ ................................ . 23 " גאווה ללא מגבלה " ההבניה החברתית של מיניות בקרב צעיריםות עם מוגבלות מהקהילה הגאה ................... 24 בית שימוש: מרחב מסוג אחר ................................ ................................ ................................ ............. 25 פרטי עמותות והתארגנויות שותפות לקידום להטב " קים עם מוגבלות ארגוני הקהילה הגאה ................................ ................................ ................................ ........................ 26 ארגוני אנשים עם מוגבלות ................................ ................................ ................................ ................. 30 ארגוני להטב " קים עם מוגבלות ................................ ................................ ................................ ............ 33 ליצירת קשר עם קבוצת המנהיגות הארצית גאווה ומוגבלות של בית איזי שפירא: להטב " קים עם מוגבלות שרוצים להצטרף לקבוצה בפייסבוק com/groups/lgbtqanddisability . facebook . https://www למידע נוסף על הקבוצה ניתן לעקוב אחרי חשבון האינטסגרם שלה lgbtq.disability ניתן לשלוח מייל ל .com disability@gmail .and. pride או להתקשר ל 054-2203809 *הכתוב באחריות הארגונים , המרצות והמרצים בלבד
1 תכנית הכינוס תכנית הכינוס " על גאווה ומוגבלות " יום רביעי , 30 במארס , 2022 קבוצת גאווה ומוגבלות הארצית של בית איזי שפירא , בסיוע הקריה האקדמית אונו והאגודה למען הלהט " ב בישראל לוח זמנים 10:00 דברי פתיחה : מנחה: גב' קרן שחר , קבוצת גאווה ומוגבלות גב' נעמי סטוצ'ינר , מייסדת בית איזי שפירא וכלת פרס ישראל שנת תש " ף , גב' נטע דובדבני , סמנכ " לית ומנהלת מערך הטיפול והיעוץ , האגודה למען הלהט " ב בישראל ד " ר נצן אלמוג , ראש המיקוד בלימודי מוגבלות , נגישות והכלה , הקריה האקד מית אונו הרצאה הרצאת פתיחה: נקודת מבט דואלית – למה בכלל יש צורך במנהיגות ארצית של להטבק " ים עם מוגבלות? ד " ר דנה רוט , מחלקת מחקר והערכה , בית איזי שפירא ומר יותם זורע , חבר קבוצת גאווה ומוגבלות 10:40 נראות של להטב " קים עם מוגבלות ( בחירה בין שני מושבים :) מושב א'- קבוצת הורים ומכינות: מנחה: וולרי זליכה , בית איזי שפירא זווית אישית: ענבל רייכלר , קבוצת גאווה ומוגבלות קבוצת הורים ללהטב " ק עם מוגבלות כמרחב בטוח לשיתוף , קבלת מידע ותמיכה – רות ביגר , פעילה חברתית ורותם רפאל , לאורך הדרך א . ד . נ . ם מרחב מאפשר – זהות ל הטב " קית במסגרת מכינות לחיים עצמאיים – רותם אשד -לביא , כיוונים מושב ב'- חריגות , מיניות ומדיה: מנחה: קרן שחר , קבוצת גאווה ומוגבלות זווית אישית: אדם וייס , קבוצת גאווה ומוגבלות הזהויות שבחדר – בין נירנור ( * ) מיעוט ובין אמפתיה: המפגש בין חריגות מינית למוגבלות – שי לעדן , חוקרת עצמאית החופש להיות מי שאני? ייצוגים של להט " ב עם מוגבלות במדיה – רונה סופר , קולנוענית ופרסומאית :* נרינור- סוג התעללות רגשית 11:30 הפסקה 11:40 נושא שני: מושג האחרות והזרות בשתי הקהילות ( בחירה בין שני מושבים ) מושב ג'- זרות ובריאות הנפש מ נחה: זוהר קטן , פרויקט גילה זווית אישית: יהונתן הדרי , קבוצת גאווה ומוגבלות נכוּת וטרנסיוּת , הצטלבות או בעייתיות? דיווחים מהשטח ומבט ביקורתי על קצבאות ביטוח לאומי על רקע דיספוריה מגדרית – עומר אלעד , עמותת מעברים לקשת הטרנסית שוליות כפולה: חווייתם של מתמודדי נפש מקהילת הלהט " ב את מערך בריאות הנפש – נתי ביטון , האוניברסיטה העברית בירושלים מושב ד'- זרות ואוטיזם מנחה: לילך בר , בית איזי שפירא " הקשת הכפולה " – בני ובנות נוער על הקשת האוטיסטית והקשת הטרנסית – בר עמר , קלינאית תקשורת ההבניה של הארון השקוף הכפול והכפוי – ד״ר נצן אלמוג ותמיר גבאי , הקריה האקדמית אונו 12:30 הפסקת צוהריים
2 13:10 נושא שלישי: תפיסת הגוף/ מיניות ( בחירה בין שני מושבים ) מושב ה'- הפרעות בתפקוד המיני ופגיעה מינית: מנחה: לילך בר , בית איזי שפירא זווית אישית: עטר אובל , קבוצת גאווה ומוגבלות מיניו ת והפרעות בתפקוד מיני באוכלוסייה הלהט " ב עם מוגבלויות – ד " ר רויטל ארבל , המרכז הרפואי שערי צדק והמרכז הרפואי תל השומר פגיעה מינית בלהט " בים עם מוגבלות – ערן האן , פסיכותרפיסט ומנחה קבוצות מושב ו'- מיניות בקרב צעירים ובית שימוש במרחב מסוג אחר: מנחה: אריאל חביב , קבוצת גאווה ומוגבלות גאווה ללא מגבלה – ההבניה החברתית של המיניות בקרב צעירים . ות עם מוגבלות מהקהילה הגאה – ד " ר דניאלה מזור , מרכז אמ " ה , ירדן מרציאנו , איגי , אסנת יחזקאל להט , יועצת מינית ומרשת נגישות השירות בית שימוש: מרחב מסוג אחר – ד״ר נילי ברויאר , האו ניברסיטה העברית בירושלים 14:10 פאנל סיכום: ועכשיו למעשה הנחיה: גב' ענבל רייכל ומר פטריק לוי , בית איזי שפירא עו " ד נמרוד גורנשטיין , יועץ , המשרד לשוויון חברתי מר יעקב טייכמן , פעיל חברתי מר יואב קריים , מנהל האשכול החברתי , בית איזי שפירא מר אדם וייס , קבוצת המנהיגות גאווה ומוגבלות גב' אפרת פראנק , עו " ס ומנהלת קו הקשב " יש עם מי לדבר " באגודה למען הלהט " ב בישראל 14:50 סיום
3 קבוצת המנהיגות הארצית גאווה ומוגבלות , בית איזי שפירא רקע על פי מחקרים ( מארה " ב ) בקרב הקהילה הלהט " בקית , 30% מהגברים ו 36% מהנשים א . נשים עם מוגבלות , הרבה יותר משיעורם של אנשים עם מוגבלות בחברה הכללית . היום , שתי הקהילות מתקשות לזהות את הצרכים הייחודיים של קהילה זו ולענות עליהם . חלק גדול מהא . נשים עם מוגבלות מהקהילה הלהט " בקית סובלים . ות מסטיגמה כפולה בשתי הקהילות - בגלל המוגבלות ובגלל הזהות הלה טב " קית שלהם : בקרב קהילת אנשים עם מוגבלות הרבה פעמים אדם עם מוגבלות נחשב כיצור א - מיני ואין עיסוק נרחב בשיח על מיניות , כנגד , דרוש שיח מעמיק בקהילה הגאה על הכלת אנשים שהם " אחרים " בתוכה . על רקע זה הוקמה קבוצת המנהיגות גאווה ומוגבלות במרכז המנהיגות בבית איזי שפ ירא. חזונה של קבוצת המנהיגות הארצית גאווה ומוגבלות של בית איזי שפירא לכל אישה ואיש תהיה הזכות להגדרה עצמית . הצומת של מוגבלויות נפשיות וגופניות , ושל העדפה מינית ומגדר לא ייתפס כמקור לקושי אלא כמקור לצמיחה , להתפתחות ולהפצה של עיקרון המגוון האנושי בחברה כולה . א . נשים להטבקי " ם עם מוגבלות יזכו להכלה , לייצוג ולהכרה בשתי הקהילות על חלקיהן המגוונים . מטרות הקבוצה הגברת המודעות למגוון האנשים בשתי הקהילות - קהילת אנשים עם מוגבלות וקהילת הלהטב " קים ולצרכיה ן שילוב מלא של להטבק " ים עם מוגבלות בשתי הקהילות יצירת קהילה של אנשים עם מוגבלות להט " בקים הפגת הסטיגמות בין הקהילות , בקרב א . נשי הקהילה כלפי עצמם ובחברה כולה עידוד שיח על מיניות של אנשים עם מוגבלות ייצוג הולם של להטב"קים עם מוגבלות בצמתי קבלת החלטות הנוגעות לחייהם הישגי הקבוצה עד כה מאז הקמתה באביב 2020 למד ה הקבוצה על החסמים והתחילה את פעילותה בשטח : יצירת מרחב בטוח ומכיל ללהטב " קים עם מוגבלות בקבוצת פייסבוק , בה כ 180 חברים חשבון אינסטגרם פעיל , המגיע לכ 200 - בעלי עניין שותפות עם כ 30- ארגונים לצורך חיבור בין שתי הקהילות כולל אישרור מפת דרכים לקידום הנושא , שיתו ף מידע וחיבורים בין ארגוניים פיתוח סדנא בנושא הנגשה להטב " קית לארגוני אנשים עם מוגבלות ליווי ארגון מהקהילה הגאה המעוניין להנגיש את שירותיו לאנשים עם מוגבלות השתתפות לראשונה במצעדי הגאווה 2021 בתל אביב וחיפה כולל דוכן הסברה בחיפה בזכות פעילות הקבוצה התקיים לראשונה דיון בוועדת המשנה בדבר אנשים עם מוגבלות של הכנסת סביב צרכיה של אוכלוסיית להטב " קים עם מוגבלות , בדיון הייתה השתתפות פעילה של נציגות מהקבוצה חיבור עם המשרד לשוויון חברתי , לצורך קידום פעולות ברשויות המקומיות ברחבי הארץ כנס בנושא להטב " קים ומוגבלו ת בהשתתפות מעל 160 בעלי עניין ממגזרים שונים
4 בשנת 2022-23 הקבוצה החליטה להתמקד ביעדים הבאים : הרחבת מעגל הארגונים השותפים למהל כים בשתי הקהילות סיוע להנגשת מצעדי הגאווה העיקריים בחודש הגאווה ב 2022 שילוב נושא להטב " קים עם מוגבלות במפת הדרכים של ה קהילה הגאה ב 2022 שילוב להטב " קים עם מוגבלות בצמתי קבלת החלטות בשתי הקהילות חיזוק חינוך למיניות במסגרות של ילדים וא . נשים עם מוגבלות עידוד הטמעת ההמלצות של קבוצת גאווה ומוגבלות בכל הרמות ( ארציות , איזוריות ומקומיות ) העברת סדנאות בנושא הנגשה להטב " קית ( בשותפו ת עם חושן ) לארגונים של מוגבלות , וסדנאות בנושא הנגשה למוגבלות בארגוני הקהילה הגאה . הרחבת קבוצת חברי דף ה FACEBOOK , המיועד לחברי הקהילה וחשבון האינטסגרם להטב " קים עם מוגבלות שרוצים להצטרף לקבוצה בפייסבוק com/groups/lgbtqanddisability . facebook . https://www למידע נוסף על הקבוצה ניתן לעקוב אחרי חשבון האינטסגרם שלה lgbtq.disability לשלוח מייל ל .com disability@gmail .and. pride או להתקשר ל- 054-2203809
5 על בית איזי שפירא בית איזי שפירא לשינוי באיכות חייהם של אנשים עם מוגבלו ת , הינו ארגון פורץ דרך המציין את שנת ה 41 - להווסדו . הארגון משפיע על חייהם של כ - 500,000 בוגרים וילדים בשנה ומהווה מודל לעשייה בתחום הן במישור הארצי והן בזה הבינלאומי . האר גון פועל כדי להבטיח לאנשים עם מוגבל ות שותפות מלאה בחיי הקהילה ואיכות חיים טובה יותר , וזאת על ידי מתן ופיתוח שירותים חינוכיים טיפוליים חדשניים , פעילות רחבה ליצירת שינוי עמדות חברתי , פיתוח מנהיגות של אנשים עם מוגבלות והפעלת מרכז למצוינות , מחקר והכשרה מקצוע ית בתחום המוגבלויות . לבית איזי שפירא קשר מקצועי עם כ 30 - מדינות בעולם . הניסיון והמוניטין המקצועי של הארגון , מאפשרים לו לתרום מהידע שלו בתחום המוגבלויות , להתעדכן בחידושים ולקחת חלק פעיל בשיח הבינלאומי . בשנת 2011 זכה בית איזי שפירא באות העמותה האפקטיבית ביות ר בישראל , בשנת 2012 נבחר הארגון על ידי הועדה הכלכלית חברתית לשמש כיועץ מקצועי מיוחד לאו " ם בתחום טיפול באנשים עם מוגבלויות בעולם . בשנת 2020 נבחרה נעמי סטוצ ' ינר , המייסדת , ככלת פרס ישראל על מפעל חיים . בית איזי שפירא קבל פרס מטע ם ארגון EASPD על הובלה ופיתוח מודל " פורום הארגונים וההורים " בקטגוריית ' התערבות מוקדמת בגיל הרך ' לשנת 2021 על מרכז המנהיגות מרכז המנהיגות בבית איזי שפירא החל את פעילותו בשנת 2018 . החזון של מרכז המנהיגות הוא פיתוח מנהיגות מובילה של אנשים עם מוגבלות המשתת פים באופן פעיל בקבלת החלטות , בקידום מדיניות ובעיצוב חברה המבוססת על עקרונות של צדק חברתי ושוויון . החזון מבוסס על האמנה הבינלאומית בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות , סעיף 29 " השתתפות בחיים פוליטיים וציבוריים ". סעיף זה שימש תשתית רעיונית להקמת מרכז המנהיגו ת . " שום דבר עלינו בלעדינו " הוא המסר הגלובלי המרכזי של אנשים מוגבלות . בעשורים האחרונים הולכת ומתחזקת המגמה להכללתם של אנשים עם מוגבלות בחיי הקהילה ולשילובם בתהליכי קבלת החלטות הנוגעות לחייהם . האמנה הבינלאומית בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות 2006 שאוש ררה על ידי מדינת ישראל ב - 2012 אימצה תפיסה זו . אנו מאמינים כי שינוי אמיתי יתרחש כאשר אנשים עם מוגבלות , ממגזרים שונים , ירכשו ידע וכלים שיסייעו בידיהם להתארגן לפעולה משותפת כדי להשפיע על החלטות הנוגעות לחייהם ולגייס רשת תמיכה של בעלי עניין ושל משפיעים חברתי ים . בישראל המחסור במנהיגות אקטיבית המובילה שינויים חברתיים משמעותיים בולט במיוחד בקרב קבוצות מובחנות ( כגון נשים , להטב " קים , צעירים ) ובקהילות השונות המרכיבות את החברה הישראלית . כיום פועלות במרכז המנהיגות 7 קבוצות מנהיגות למען השפעה על מדיניות . הקבוצות הקימו מועצה משותפת " מועצת מרכז מנהיגות " ובה נציגים מכל קבוצות המנהיגות . מרכז המנהיגות מאחד בתוכו אנשים עם כל סוגי המוגבלויות , מכל החברה הישראלית , מכל רחבי הארץ . הקבוצות במרכז המנהיגות : קבוצת מנהיגות נשים עם מוגבלות , קבוצת מנהיגות של אנשים המשתמשים בתת " ח , קבוצ ת סנגור עצמי ( של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ) ، קבוצת מנהיגות נוער עם מוגבלות ברעננה , קבוצת מנהיגות של הורים לילדים עם מוגבלות באזור המשולש הדרומי , פורום לבריאות - סח ' ה , קבוצת גאווה ומוגבלות . למידע נוסף והתקשרות .org.il beitissie . https://www
6 על האגודה למען הלהט " ב " האגודה למען הלהט " ב " המוכרת גם כ " - אגודה לשמירת זכויות הפרט " ( להלן : האגודה ,) נוסדה בשנת 1975 והנה ארגון ללא כוונת רווח ( מלכ " ר). האגודה היא הארגון הוותיק ביותר בישראל , בין ארגוני הקהילה , ומקיי מת פעילויות אשר נוטלים בהן חלק עשרות אלפי משתתפים מכל מין , מגדר , גיל וקבוצה חברתית . אנו נרגשות ושמחות להיות שותפות ולקחת חלק בכנס החשוב והמבורך הזה , הראשון מסוגו , מברכות את בית איזי שפירא על הנפת הדגל והפעילות השוטפת למען להט " בק עם מוגבלויות . תחום המוגבלוי ות בתוך הקהילה הגאה לא נחקר מספיק בישראל ואני בטוחה שכנס זה וההזדמנויות השונות שיביא עימו יפתחו בפנינו צוהר לעולם ידע רחב ומרתק . מאז ייסודה מהווה האגודה הארגון המייצג הגדול ביותר וכתובת לכל פנייה , סיוע ותמיכה ללהט " ב בישראל . אנו כאן בשביל כל אחד ואחת מהקהיל ה הגאה . האגודה מפעילה מערך טיפול וייעוץ הכולל קליניקות לטיפול - פרטני , זוגי ומשפחתי . מענה טיפולי עבור החברה הערבית , וכן מפעילה קווי קשב - בשפה העברית והערבית . קווי הקשב הינם אנונימיים וניתן בהם מענה כולל עבור מצוקות שונות שעולות . כמו כן , האגודה מהווה גוף ידע עבור מסגרות שונות וכן עבור משרד הרווחה ומלווה את מעגלי הלהט " ב ברחבי הארץ . בנוסף , האגודה מפעילה את מרכז הדיווח ע " ש ניר כץ אשר מציע סיוע לכל מי שנפגע . ה מאפליה , שנאה או פגיעה על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית . לפניה לקליניקה לקבלת טיפול - il/clinic .org. .lgbt https://www לפניה למרכז דיווח - center -katz- .org.il/nir .lgbt https://www לפניה לקו הקשב - מענה טלפוני - *2982 וואטסאפ - 058-6205591
7 על הקרי ה האקדמית אונו הקריה האקדמית אונו הוקמה בשנת 1995 ותוך שנים מעטות הפכה להיות המוסד האקדמי הדינאמי והצומח ביותר בישראל . באונו ארבע פקולטות: הפקולטה למשפטים , הפקולטה למנהל עסקים , הפקולטה למקצועות הבריאות והפקולטה למדעי הרוח והחברה . במכללה לומדים כיום כ - 18, 000 סטודנטים בקמפוסים השונים בבקעת אונו , בירושלים ובחיפה . מראשית דרכה , הקריה מקדמת את המחויבות לקהילה ואף פתחה את שערי ההשכלה הגבוהה בפני הנהגה חברתית מאוכלוסיות שונות . הקריה האקדמית אונו הוקמה על בסיס ״ האמונה בזכותו של כל אדם ( מכל מגדר , לאום , דת , קהילה , מוצא , מוגבלות או נטייה מינית ,) לחינוך אקדמי מיטבי שיאפשר חיי חירות , הגשמה עצמית וחתירה אל האושר אשר הוא מבקש לעצמו ולקהילתו . ״ ( מתוך חזון הקריה .) אנו מאמינים שהנגשת ההשכלה הגבוהה לכלל האוכלוסייה היא כלי הכרחי לקיומה והצלחתה של מדינת ישראל . אין ספק שה מהלך מציב בפנינו אתגרים ומורכבויות , אך לצד זאת הוא מהווה נדבך נוסף בהיותנו המוסד האקדמי המשפיע ביותר מבחינה תרבותית וחברתית במדינת ישראל . מעבר ללימודים יחד זה לצד זה , הקמפוסים הרב תרבותיים פועלים כדי לשלב בין כלל האוכלוסיות בישראל מבלי להטמיע אותן האחת ב שנייה ומבלי לפגוע בזהות התרבותית של מי מהתלמידים שנכנסים בשעריהם . כמוסד שחרט על דגלו את שינוי החברה בישראל גאה הקריה האקדמית אונו לשמש מודל לגיוון – הן בקהל הסטודנטים שלה המהווה מראה לחברה הישראלית כולה והן בסגל העובדים – הן האדמיניסטרטיבי והן האקדמי . לא ת היה שלמה התמונה מבלי להזכיר את מרכז מתנ " א ( מרכז תמיכה ונגישות אקדמית ) . מרכז מתנ " א , הוקם במטרה לאפשר לכל סטודנט עם לקות למידה , מוגבלות , או קושי בלימודים מסיבה כלשהי , ללמוד באקדמיה באופן המיטבי עבורו . מתנ " א מלווה את הסטודנט במהלך לימודיו באמצעות העמדת הכ לים המתאימים לחיזוק ולהעצמה , תוך מתן סיוע במציאת ההתאמות ואמצעי העזר ללמידה , שיאפשרו לו להשלים את לימודיו האקדמיים . בנוסף פועלות בקריה תכניות ייחודיות לתמיכה בסטודנטים עם מוגבלויות כמו ״להיות סטודנט״ - תכנית אישית הדרגתית המותאמת לבחירותיו וליכולותיו של הס טודנט , ״קשב באקדמיה״ – תכנית ייחודית לסטודנטים עם הפרעות קשב , ״תכנית כפיר״ בפקולטה למנהל עסקים , המיועדת לסטודנטים מהמגוון האוטיסטי ועוד . בשנים האחרונות מיצבה עצמה הקריה כמוסד אקדמי מוביל בכל הנוגע ליזמות בתחום החברתי והקימה פרויקטים יחודיים וחדשניים לאוכ לוסיות מיוחדות . ביניהם: תכנית ״רואים רחוק״ המכשירה בוגרים על הספקטרום האוטיסטי למקצועות נדרשים בצה " ל ובשוק האזרחי . ביה״ס לשיקום שילוב והחלמה , משרד הבריאות , בו לומדים מדי שנה לומדים מאות רבות של אנשי מקצוע , בני משפחה ומתמודדים - אנשים עם מוגבלות נפשית . פרוי קט כדורגל משותף לילדים עם וללא מוגבלויות בהובלת הפועל ירושלים ובשותפות עם עיריית ירושלים , קורסי פרנדינג ועוד .
8 על קהילת לימודי מוגבלות וקהילת מחקר להט " ב קוויר האגודה הסוציולוגית הישראלית והמרכז ללימודי מוגבלות קהילת לימודי מוגבלות באגודה הסוציולו גית הישראלית קמה בשנת 2013 ומאז 2019 פועלת בשותפות עם המרכז ללימודי מוגבלות שבאוניברסיטה העברית . מטרת הקהילה לקדם את הדמיון הסוציולוגי ביחס למוגבלות ולהעמיק את השיח הביקורתי אודות מוגבלות וחברה . הקהילה מבקשת לשמש בית לחוקרות . ים ולסטודנטיות . ים בתארים מתקדמי ם אשר מבקשות . ים לשלב במחקרן . ם את הגישה החברתית - ביקורתית למוגבלות ולתרום לפיתוח השדה של לימודי מוגבלות בהקשר המקומי . כמו כן , הקהילה שואפת לבסס ולקדם את לימודי מוגבלות בתוך הדיסציפלינה הסוציולוגית ומדעי החברה בישראל . הקהילה מקיימת מושבים בכנסים השנתיים של הא גודה הסוציולוגית ועורכת שיתופי פעולה עם קהילות נוספות באגודה סביב פרויקטים שונים וביניהם ימי עיון וקבוצות קריאה . קהילת המחקר הלהט " ב קוויר באגודה הסוציולוגית הישראלית קמה בשנת 2018 במטרה להוות בית אקדמי לחוקרות וחוקרים במדעי החברה העוסקים בתחומי המחקר של מיניות , להט " ב וקוויר . תחום המחקר מבוסס על תאוריה קווירית ומעוגן בשאלות יסוד הנוגעות בקשר בין מיניות ומרחב ציבורי - פוליטי , זהויות מגדר והאופן בו המבנה החברתי מעוצב דרך קטגוריות מגדר / מיניות ועוד . קהילת המחקר ערכה עד כה ארבעה כנסים , קיימה מושבים בכנסים השנתיים של האגודה הסוציולוגית ומקיימת קבוצת מחקר שפועלת מזה שלוש שנים . במסגרת הכנס הנוכחי בנושא גאווה ומוגבלות שתי הקהילות חברו יחד מתוך רצון לסייע בהמשגה החדשה ולתרום ביצירת החיבורים התיאורטיים והביקורתיים שבין לימודי מוגבלות ותיאוריה קווירית .
9 על ה מרצות והמר צים לפי סדר הופעתם בכינוס קרן שחר , בת 43 , אמא ל־ 3 אהובות ואהובים , לסבית , לשון פנייה את , מתמודדת עם מגבלה נפשית , פמיניסטית , אקטיביסטית , יועצת קריירה ומנחת קבוצות , חברה בקבוצת המנהיגות הארצית גאווה ומוגבלות של בית איזי שפירא נעמי סטוצ'ינר , מייסדת בית איזי שפירא וכלת פרס ישראל שנת תש " ף נטע דובדבני , סמנכ " לית ומנהלת מערך הטיפול והיעוץ באגודה למען הלהט " ב בישראל ד״ר נצן אלמוג , ראש המיקוד בלימודי מוגבלות , נגישות והכלה , החוג לחינוך וחברה ומרצה בתואר השני הבינתחומי בשיקום ובריאות בקריה האקדמית אונו . ד " ר דנה רוט וד פנה רביב –כרמי M.Sc ,. ראש מחלקת מחקר והערכה – בית איזי שפירא יותם זורע , בן 25 עם שיתוק מוחין ביסקסואל , אחד משלישיה . המוגבלות עדיין עוצרת אותי מלהיכנס לקשר רציני , חבר בקבוצת המנהיגות הארצית גאווה ומוגבלות של בית איזי שפירא עו " ד ולרי זליכה , מקדמת מדיניות , הא שכול החברתי - בית איזי שפירא ענבל רייכלר , בת 38 , לסבית , לשון פניה: את , נכת צהל , אדריכלית במקצועי , יזמית חברתית ומנהלת את עמותת wave ability להנגשת הים ופעילות פנאי לאנשים עם מוגבלות . גולשת ואמא לאורן בן ה 3 . חברה בקבוצת המנהיגות הארצית גאווה ומוגבלות של בית איזי שפירא רות ביגר , עורכת דין , פעילה חברתית למימוש זכויות של א . נשים עם מוגבלות , אמנית , משוררת ואוצרת . א־בינארית קוו ירית ואמא ליובל־חבר בקבוצת המנהיגות הארצית גאווה ומוגבלות של בית איזי שפירא . רותם רפאל , עובדת סוציאלית , מטפלת בפסיכודרמה . רכזת מקצועית ומטפלת רגשית באנשים עם מוגבלויות בתחום המיני־חברתי במרכז " לאורך הדרך ." א . ד . נ . ם רותם אשד -לביא , סמנכ " לית תוכניות בעמותת כיוונים , עוסקת בתחום א . נשים עם מוגבלות ב־ 16 השנים האחרונות . נשואה לנופר ואמא ל־ 3 . בוגרת תוכנית מנדל למנהיגות חברתית , M.A בניהול מלכ " רים וארגונים חב רתיים מהאוניברסיטה העברית . מתנדבת בעבר באיגי ( רכזת איזור צפון) ובחושן בהווה . אדם וייס , בן 36 ; עורך מתרגם , ואיש חינוך; n מתמודד עם שיתוק מוחין וגם הומו . חבר בקבוצת המנהיגות הארצית גאווה ומוגבלות של בית איזי שפירא . שי לעדן – חוקרת עצמאית ובוגרת תואר שני בחוג לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן גוריון . המחקר המוצג התחיל במקור כמחקר עבור תזה בהנחיית ד " ר מיה לביא –אג'אי . רונה סופר , קולנוענית ופרסומאית . נפגעתי בתאונת דרכים בצעירותי והיום מתמודדת עם נכות ויוצרת סרטים בנושא נכות , מיניות , נשיות וגוף . זוהר קטן – פעילה טרנסית ורכזת מתנדבים בארגון פרויקט גילה יהונתן הדרי , בן 39 הו מוסקסואל טרנסג'נדר , לשון פניה אתה ואת , אני על רציף אוטיסטי ומתמודד נפש , עובד זה שנה כמלקט בניצת הדובדבן , במקצועי טבח בוגר תדמור , פעיל חברתי , עוסק ומקדם נושאים חברתיים גאווה מגבלות בקהילה הגאה , חבר פורום בריאות איזי שפירא . חבר בקבוצת המנהיגות הארצית גאווה ומוגבלות של בית איזי שפירא עומר אלעד , טרנס , קוויר , נכה , עו״ס קליני MSW, דוקטורנט ב־ CUNY ומשלים תזה בביה״ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב , מנהל מערך עו״ס טרנס בעמותת מעברים לקשת הטרנסית נתי ביטון , עובד סוציאלי בהכשרתו המקצועית . את 6 השנים האחרונות הקדיש לעבודתו כעובד סוציאלי ומנהל שירותי דיור מוגן באזור הפריפריה בדרום הארץ , ובימים אלו עובד בקליניקה בשיתוף פעולה עם אגודת הלהט " ב בישראל . בנוסף , נתי חבר סגל ומרצה בביה " ס לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר ובאוניברסיטת בן גוריון , כמו גם דוקטורנט לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית בירושלים .
10 לילך בר , עו " ס קהילתית , מנהלת את מ רכז המנהיגות של אנשים עם מוגבלות בבית איזי שפירא . עוסקת בפיתוח מנהיגות , פיתוח שירותים וקידום מדיניות עם ועבור אנשים עם מוגבלות ומשפחותיהם ומנחת קבוצות . אדם רוט , בן 42 הומו לשון פנייה אתה/את אוטיסט זמר ומלחין מקצועי חבר וועד מנהל בעמותת עוצמת הרצף למען הקה ילה האוטיסטית יו " ר מטה המיוחדים מרצ בדימוס חבר מפלגת יש עתיד . חבר בקבוצת המנהיגות הארצית גאווה ומוגבלות של בית איזי שפירא בר עמאר , קלינאית תקשורת וסטודנטית לתואר שני בחוג להפרעות בתקשורת באוניברסיטת חיפה . עובדת עם נערים ונערות על הספקטרו ם האוטיסטי בגילאי יסודי וחט " ב במשרד החינוך דרך מתי " א חיפה ובקליניקה פרטית . במקביל לעבודתי כקלינאית , אני מתנדבת זה חמש שנים באיגי , ארגון הנוער הגאה , שם הדרכתי שנתיים נוער להטב " ק בגילאי תיכון , ובשנים האחרונות אני מלווה ומכשירה מדריכים מתנדבים נוספים . ד״ר נצן אלמוג , ראש המיקוד בלימודי מוגבלות , נגישות והכלה , החוג לחינוך וחברה ומרצה בתואר השני הבינתחומי בשיקום ובריאות בקריה האקדמית אונו . תמיר גבאי , עוזר מחקר וסטודנט שנה ד׳ לריפוי בעיסוק , חונך , מורה פרטי ומדריך טיפוס . מאובחן בהפרעת הקשת האוטיסטית מגיל ארבע וחצי . עובד עם ילדים , בני נוער ומבוגרים עם צרכים מיוחדים בתשע שנים האחרונות . איזי יצחק ג'יברה , בן 58 , אב לבן , לשון פנייה אתה , ביסקסואל , מתמודד נפש ופעיל חברתי למען מתמודדי נפש בעמותת לשמ " ה , או צר אמנות עכשווית במוזיאון ינקו דאדא . חבר בקבוצת המנהיגות הארצית גאווה ומוגבלות של בית איזי שפירא עטר אובל , בת 29 , לשום פנייה את . סיימתי תואר בחינוך בלתי פורמלי בבית ברל , 3 שנים אחרי ניתוח בראש , כרגע בשיקום של מכון " רקנאטי״ בתל אביב , חברה בתנועת ״דרור ישראל ״ בוגרת של הנוער העובד , אוהבת מאד לבשל , חלק מהיום יום שלי , סיימתי כמה קורסים בבישול ומתכננת ללמוד את זה השנה מקצועי , מוזמנות ומוזמנות לעקוב אחרי עבוד הבישול שלי ולראות שם את היצירות שלי – bishulim2021 .. חברה בקבוצת המנהיגות הארצית גאווה ומוגבלות של בית איז י שפירא ד " ר רויטל ארבל , מנהלת היחידה לאורו־גינקולוגיה במרכז הרפואי שערי צדק ומנתחת שינויי מין במרכז הרפואי תל־השומר ערן האן , פסיכותרפיסט , מנהל קו הסיוע הארצי לנערים ולגברים נפגעי תקיפה מינית , מנחה קבוצות תמיכה בתחום הפגיעה המינית , מדריך ומ רצה בנושא . אריאל חביב , בן 40 , חבר הקהילה הגאה , מתמודד נפש , לשון פנייה: אתה . בוגר מדעי המחשב בטכניון , מהנדס תוכנה במקצועי ויזם בהיי טק . חבר בקבוצת המנהיגות הארצית גאווה ומוגבלות של בית איזי שפירא . אופיר דניאל הרשקו , בן 22 מבת ים , זמר־יוצר , גיטריסט וצלם חובב . אני בחור טרנסג'נדר , פעיל באיגי ( ארגון נוער גאה ) , מתמודד נפש ואקטיביסט לזכויות בעלי צרכים מיוחדים והקהילה הגאה . חבר בקבוצת המנהיגות הארצית גאווה ומוגבלות של בית איזי שפירא דר דניאלה מזור , ד " ר לעבודה ס וציאלית ומטפלת מינית , מוסמכת , מנהלת שותפה של מרכז אמ " ה , אינטימיות ומיניות האדם ירדן מרציאנו , מדריכה באיגי , ארגון הנוער הגא ה אסנת יחזקאל להט , יועצת מיניות ומורשת נגישות השירות ד״ר נילי ברויאר , המרכז ללימודי מוגבלות באוניברסיטה העברית פטריק לוי – מלווה קבוצת המנהיגות הארצית גאווה ומוגבלות של בית איזי שפירא אפרת פראנק , עו " ס ומנהלת קו הקשב " יש עם מי לדבר " באגודה למען הלהט " ב בישראל יואב קריים , מנהל האשכול לשינוי חברתי ויו " ר שותף בפורום האמנה בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות
11 יעקב טייכמן , פעיל חברתי עו " ד נמרוד גורנשטיין , יועץ בנושא הקהילה הגאה , המשרד לשוויון חבר תי תודה מיוחדת לחברות וחברי הוועדה המייעצת: • ד '' ר נצן אלמוג , ראש המיקוד במוגבלות , נגישות והכלה בחוג לחינוך וחברה , הקריה האקדמית אונו • נטע דובדבני , סמנכ " לית מערך הטיפול והייעוץ , האגודה למען הלהט " ב בישראל • אדם וייס , חבר בקבוצת המנהיגות הארצית גאווה ומוגבלות של בית איזי שפירא ; עורך ומתרגם • יותם זורע , חבר בקבוצת המנהיגות הארצית גאווה ומוגבלות של בית איזי שפירא ; סטודנט בתוכנית ללימודי פרפורמנס במרכז היוצרים בשלומי • זוהר קטן , פעילה טרנסית ורכזת מתנדבים בארגון פרויקט גילה • ד " ר דנה רוט , מנהלת המחלקה למחקר והערכה , בית איזי שפירא • ד '' ר רננה שטנגר אלרן , פסיכולוגית ואקטיביסטית בתחום בריאות הנפש
12 תקצירי ההרצאות סדנה להורים ללהטב " ק עם מוגבלות כמרחב בטוח לשיתוף , קבלת מידע בנובמבר 2021 נפתחה לראשונה סדנה ייחודית עבור הורים שילדיהם להטב " ק עם מוגבלות . את הסדנה מנחות רות ביגר ו רותם רפאל , היא מתקיימת בסניף רשל " צ של מרכז " אדנם – לאורך הדרך " ומשתתפים בה 11 הורים . הסדנה נולדה מתוך צורך גדול ותחושה עמוקה שהורים ובני משפחה של להטב " ק עם מוגבלות מתמודדים עם שאלות , קשיים ואתגרים ייחודיים וזקוקים לתמיכה , למידע אמין ורלבנטי , לכלים מתאימים לפתרון קונפליקטים ולתחושה של ביחדנס . בדומה לילדיהם , הצטלבות הזהויות של גאווה ומוגבלות פוגשת את ההורים בתחושה של בדידות וחוסר שייכות . בקבוצות הורים לילדים עם מוגבלות , הם מתקשים למצוא מענה רגשי ומקצועי לסוגיות הקשורות ללהטב " ק , ובקבוצות שמיועדות להורים ללהטב " ק חסרים ידע והתייחסות רגשית ומקצועית מתאימה לכל הקשור לתחום המוגבלויות . בדומה לילדיהם , גם הורים ללהטב " ק עם מוגבלות נדרשים להתמודד עם סוגיות של בניית זהות , תהליכי קבלה ויציאה מהארון . הסדנה משמשת כמרחב בטוח עבור ההורים המשתתפים בה לשיתוף ולתחושת שייכות . חלק גדול מכוחה הוא למידה משותפת והדהוד של שאלות ולבטים בין הורי הקבוצה . לקיום סדנאות והדרכות שכאלה חשיבות עצומה . ככל שהורים יקבלו מענה לקשיים עימם הם מתמודדים , כך יוכלו לשמש עוגן חזק ותומך לילדיהם ולמשפחה כולה . ומעבר לכך – על אף שמיניותם של א . נשים עם מוגבלות מ לווה בסטיגמות ומסרים שליליים רבים , מחקרים מעידים כי רמת המודעות והפתיחות של הורים כלפי מיניות ילדיהם מסייעת להם . ן לסנן מסרים שליליים וחסמים מהסביבה ולפתח תחושה של נוחות כלפי התחום המיני בכלל וכלפי מיניותם . ן בפרט . בהרצאה נדון בחשיבות העצומה שיש להדרכה ייחוד ית להורים ללהטב " ק עם מוגבלות . נסקור בקצרה את תכני הסדנה , תוך שנתעכב על מודל להתמודדות עם קונפליקטים אשר פיתחנו והתאמנו במיוחד עבורם , ומאגר שיתופי לפתרונות שנבנה יחד במסגרת הקבוצה . אנו מקוות שבעתיד , קבוצות הורים העוסקות במיניות ומגדר של להטב " ק עם מוגבלות י היו חלק בלתי נפרד מרצף השירותים הניתן להורים ולבני המשפחה . רות ביגר עורכת דין , פעילה חברתית למימוש זכויות של א . נשים עם מוגבלות , אמנית , משוררת ואוצרת . א - בינארית קווירית ואמא ליובל – חבר בקבוצת המנהיגות גאווה ומוגבלות . רותם רפאל עובדת סוציאלית , מטפלת בפס יכודרמה . רכזת מקצועית ומטפלת במרכז " לאורך הדרך " באנשים עם מוגבלויות בתחום המיני־חברתי .
13 מרחב מאפשר - זהות להטב " קית במסגרת מכינות לחיים עצמאיים של עמותת " כיוונים " בהרצאה זו אציג את חשיבות העיסוק בזהות בכלל ולהטב " קית בפרט במסגרת תכניות הכשרה לעצמאות לצעירות . ים עם מוגבלות . אמחיש זאת ע " י דוגמאות ממכינות כיוונים ואטען שההשתתפות במכינות מהווה קרקע טובה ובטוחה לתהליכי גיבוש זהויות מגוונות בכלל וזהות להטב " קית בפרט , כאשר נעשות פעולות יזומות ע " י המסגרת המאפשרות זאת . כמו כן , אראה מדוע העיסוק בנושא הזהות הוא קריטי בתהליכי ההכשרה של צעירים עם מוגבלות וכיצד עיסוק פתוח גם בזהות להטב " קית מקדם שיח של קבלה וסובלנות בקרב צעירות . ים עם מוגבלויות שונות ורקע תרבותי / דתי מגוון . עמותת כיוונים מפתחת ומפעילה מזה 18 שנה תוכניות חינוכיות - שיקומיות לקידום צעירים . ות עם מוגבלות שמטרתן להקנות כלים ומיומנויות לניהול חיים עצמאיים בקהילה . משתתפי . ות התוכניות הם . ן נוער וצעירים . ות עם מוגבלויות פיזיות , חושיות , כבדי שמיעה וחירשים , וצעירים על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה . כיוונים מאמינה כי השתלבותם של א . נשים עם מוגבלות בחברה הישראלית כאזרחים עצמאיים , פעילים ותורמים יוצרת חברה שוויונית , צודקת וחסונה יותר . תכניות ההכשרה המרכזיות של כיוונים הן ה מכינות לחיים עצמאיים 1 בהן משתתפים צעירות . ים בגילאי 28-18 אשר לראשונה בחייהם יוצאים מבית המשפחה ועוברים לגור במשך שנתיים , עם קבוצת השווים שלהם בדירות הכשרה יעודיו ת . במסגרת המכינות הם רוכשים כלים להתנהלות עצמאית בכל תחומי החיים : חברתית , תעסוקתית ותפקודית באמצעות סדנאות קבוצתיות וליווי אישי . בוגרי התכנית מנהלים חיים עצמאיים - עובדים , לומדים , מנהלים חיי זוגיות , משפחה וקהילה . מרכיב מרכזי בתהליך ההכשרה במכינות ומפתח להצל חה הוא תהליך ספרציה - אינדיבידואציה מבית ההורים . בתהליך התפתחותי זה , אשר הומשג לראשונה ע " י הפסיכואנליטיקאית מרגרט מאהלר ( Mahler, 1994 , ) מ תוארים השלבים אותם עובר פעוט בקשר עם אימו בו הוא מבין כי הם אינם אחד ( סמביוטים ) אלא שניים נפרדים ( ספרציה ) ובהמשך גם ייחו דיים ושונים זה מזה ( אינדיבידואציה ) . בלוס ( 1979 ) תיאר את האינדיבידואציה השנייה המתרחשת בגיל ההתבגרות ובה המתבגר מפתח זהות נפרדת מהוריו . תהליך זה מאפשר לו לגבש את זהותו האישית ולבסס קשרים בין אישיים משמעותיים עם הסביבה החיצונית ולא רק עם הוריו . כאשר תהליך זה מתרחש באופן תקין , המתבגר בשל בסופו להשתלבות בחברה הבוגרת . תהליך גיבוש הזהות המתרחש כחלק מתהליך האינדיבידואציה הינו מהותי בתהליך ההתבגרות ונסקר באופן רחב ע " י אריקסון ואחרים . אריקסון מתאר שמונה שלבים בהתפתחותו של האדם לאורך מעגל חייו . כל שלב מייצג משבר שהפר ט צריך להתגבר עליו לפני שהוא מוכן ובשל לקראת השלב הבא . גיל ההתבגרות מאופיין בקונפליקט בין זהות לעומת בלבול זהות . המתבגר מנסה למצוא תשובה לשאלה " מי אני ? ," לקבל את מיניותו , לפתח מחויבות לערכים ואמונות , לגבש השקפת עולם וליצור אוריינטציה לעתיד . לא אחת , 1 מכינת "כנפיים צעירים" לצעירות וצעירים עם מוגבלות פיזית בגילאי 18-23 הכוללת התנדבות לשירות לאומי/צבאי . מכינת "כנפיים בוגרים" לצעירות וצעירים עם מוגבלות פיזית בגילאי 23-28 הכוללת הכשרת לתעסוקה ולימודים . מכינת "כרמל צעירים" - לצעירות וצעי רים על הספקטרום בתפקוד גבוה בגילאי 18-23 הכוללת התנדבות לשירות לאומי/צבאי . מכינת "כרמל בוגרים" - לצעירות וצעירים על הספקטרום בתפקוד גבוה בגילאי 22-28 הכוללת הכשרה לתעסוקה ולימודים . מכינת כו"ח - לחירשים וכבדי שמיעה בגילאי 18-28 הכולל התנדבות לצבא/שירות לאומי, הכשרה לתעסוקה ולימודים .
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA3NQ==