דף ריק
65 במשך השניםהתרחב יחסהשותפות עם בני המשפחה כלפי בוגריםעם נכויותהתפתחותיות, : 47 תיאר את התפתחותו של תהליך זה באוניברסיטה המיוחדת 46 וד“ר בנימין הוזמי ”פרויקט האוניברסיטה המיוחדת בא מתוך איזושהי הבנה, שלא כל ההכשרות המכוונות לשיפור איכות החיים של אנשים עם צרכים מיוחדים חייבות להתבצע בכיוון של איש המקצוע ובתיווך של ההורה. בייחוד בעידן שבו מדברים על הגדרה עצמית, צריך לראות גם מה האנשים יכולים לעשות למען עצמם... הסטודנטים שלנו באוניברסיטה המיוחדת משתלבים בכיתות בבתי ספר לחינוך ברחבי הארץ ומדברים על סוגיות כמו לקויות למידה והשלכותיהן הרגשיות. במפגשים אלה הם מנסים לאפיין עבור הסטודנטים את המורה המנגיש. התגובות למפגשים אלה יוצאות מן הכלל מכל הכיוונים. אני חושב שהשטח צמא אם כבר מביאים . החבר‘ה של האוניברסיטה המיוחדת win-win אותו אל השוקת. אלו תמיד מפגשים של framing מרגישים מועצמים ביותר. כאשר מישהו מקשיב לניסיון החיים שלהם זה נותן חדש – כל מה שעברו הופך פתאום להיות חומר שדרכו ניתן לקדם שינוי חברתי. המורים אומרים שהחוויה והמפגש הבלתי אמצעי הזה היו מדהימים. זה לא רק להביא את הידע, זה גם להביא אותו מכלי ראשון – דבר שחסר מאוד בהכשרה מקצועית.“ תיארה את ההתפתחות הרדיקלית, לדבריה, כתוצאה מפיתוח 48 לבסוף, ד“ר דנה רוט שותפות עם הבוגרים במסגרת פרויקט קמ“ח – קבוצה מדעית חוקרת: ”בשנים האחרונות הקשר עם הלקוחות של בית איזי שפירא עבר שינוי רדיקלי בכיוון של מחקר פעולה משתף, תהליך המשתף את הלקוחות כבר מרמת השאלה המחקרית. יש לנו קבוצה של בוגרי האוניברסיטה המיוחדת. הם בעצם מנסחים את השאלה המחקרית – את הנושא שמעסיק אותם או מעניין אותם – והם שותפים שווים לחלוטין. אמנם לי יש כלים מחקריים, מתודולוגיים וכדומה, אבל להם יש עולם משלהם, עולם של תוכן ושל הנושאים שמטרידים אותם. הדבר החשוב ביותר הוא הפרשנות של הממצאים. מלכתחילה אני אומרת להם: אני לא מטפלת שלכם, והבעיות שלכם אינן מעניינות אותי. זה באמת לא מעניין אותי. כך ניתנות להם דרגות של חופש שלא היה להם בשום מקום לפני כן, ועולים דברים 140- מדהימים – למשל, במהלך השנתיים האחרונות הם הובילו מחקר על זוגיות שעסק ב אנשים כמוהם, ואני מקווה מאוד שלתובנות שהם תורמים תהיה השפעה על המדיניות כלפי אנשים כמוהם, על התערבויות וגם על יכולתם להוביל שינויים בחייהם... אני חייבת לומר בלי לערב את האוכלוסייה whatever שכיום לא יעלה בדעתי לעסוק בשום מחקר, סקר או שאותה, כביכול, אנחנו הולכים ללמוד.“ לסיכום, בשנותיו הראשונות פרץ בית איזי שפירא את הגבולות המקובלים של הקשר המקצועי עם מקבלי השירותים ממנו. בתהליך דינמי והדדי הוא התחיל לגלות את האנשים ואת מורכבותם ולהתקדם במשך שנים במסע משותף לשיפור איכות חייהם, בד בבד עם שינוי החברה. מסע זה פתח לכל מי שהיה שותף לו הזדמנויות להתפתח, וגם שחרר והעצים כוחות שלפני כן היו חבויים. 46 . ד“ר בנימין הוזמי – מנהל מכון טראמפ ללימודי המשך בבית איזי שפירא ומרצה בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר-אילן. 47 . אחת מהתורמים לאוניברסיטת בר-אילן, הגב‘ גבי וייספלד, ראתה לנכון לתמוך בסטודנטים ”אחרים“ שלומדים באוניברסיטה המיוחדת של בית איזי שפירא. 48 . ד“ר דנה רוט – מנהלת מחקר והערכה בבית איזי שפירא. ללמוד משותפינו: רטרוספקטיבה של שלושים שנה
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA3NQ==