דף ריק
51 הנכויות ההתפתחותיות באותן שנים ומאפשרים פרספקטיבה לגבי שינויים שהתחוללו בתחום מאז. נזכר בכך שבשנים הראשונות החזון של בית איזי שפירא ודרכי פעולתו 6 ד“ר אבי רמות היו שונים בתכלית מרוב השירותים הקיימים: ”נעמי אמרה לנו מה היא רוצה לעשות – שירותים קהילתיים אמיתיים לאנשים עם מוגבלויות התפתחותיות. היא נתנה תמונה כלשהי של חזון, ואני רוצה לומר שהמציאות קרובה מאוד . באותם ימים זה נשמע הזוי לחלוטין. אחרי חמש דקות 1980- לאותו חזון שהיא ציירה ב איתה ועם הצוות המדהים שלה לא הבנת איך היום אתה יושב שם, וביום שני בבוקר אתה חוזר לעבוד במשרד.“ נזכרה בגישות שהיו מקובלות בחברה הישראלית בשנותיה הראשונות ביחס 7 לאה שקד לאנשים עם נכויות התפתחותיות ולהוריהם: ”אין זה נכון שעם קום המדינה לא היו פנימיות או מעונות, אבל הם לא השתייכו למגזר היהודי, כלומר עם קום המדינה הילדים עם הפיגור שכלי היו כולם במנזרים.... הילדים היהודים עם הפיגור שכלי בירושלים שהוריהם לא יכלו לטפל בהם – כולם גרו במנזרים בטיפול הנזירות. עד היום ישנם ילדים כאלה, שהנזירות טיפלו בהם ונתנו מענה גם לצד החינוכי. למען האמת, רק מאוחר יותר נוצרה מודעות לכל הנושא של טיפול באנשים עם צרכים מיוחדים בקהילה, ובייחוד לילדים עם פיגור שכלי. במדינת ישראל לא ידעו איך למסור להורים שהילד שלהם אוטיסט. פעמים רבות נכנסו ואמרו: ”יש לך ילד אוטיסט, ביי, שלום ולהתראות“, וההורים היו נשארים בהלם מוחלט... המקום הראשון שזיהה את הצורך ללוות את ההורים אכן היה בית איזי שפירא, עוד לפני שהקימו איזשהו גן או מסגרת חינוכית כלשהי.“ במבט לאחור ניתן לראות שבזמן הקמתו של בית איזי שפירא התקיימו תהליכים נוספים שתמכו בשינויים מהסוג שבית איזי קידם, למשל: באותן שנים היו כבר סימנים ראשוניים לשינוי בתגובה החברתית העיקרית לילדים ולמבוגרים עם פיגור שכלי – מיסוד. גלעדה ציינה כמה מהשינויים האלה: 8 אבישר ”במוסדות קיבלו ילדים מגילאים צעירים, היו מוסדות לילדים צעירים מאוד שהתבגרו שם, והיה צריך לעשות איתם משהו. במוסדות היו מסגרות חינוכיות, אבל לא היה להן קשר למשרד החינוך כל עוד שמעון זקס, שהיה אז המפקח הארצי, לא לקח על עצמו את 6 . ד“ר אבי רמות – כיום מנהל המרכז לנגישות בעמותת שקל, בעבר מנהל שירותי קהילה לאנשים עם פיגור שכלי שכלי במשרד הרווחה ומנהל של שירותים לאנשים עם צרכים מיוחדים בג‘וינט-ישראל. 7 . לאה שקד – בעבר מפקחת ארצית הממונה על שירותי חינוך מיוחדים במשרד החינוך, כיום מרצה במחלקה להשתלמויות מורים במכללת אחווה. 8 . ד“ר גלעדה אבישר – מרצה בכירה וחוקרת בתחומים של תכניות לימודים לתלמידים עם מוגבלויות ויישום השילוב במכללה האקדמית בית ברל. קשורה לבית איזי שפירא משנותיו הראשונות בפרויקטים שונים. האחרון שבהם הוא מחקר עומק של השותפות שנמשכה למעלה מעשור בין המל“מ לבין המכללה. ללמוד משותפינו: רטרוספקטיבה של שלושים שנה
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA3NQ==